miercuri, 11 august 2010
A propos de tiganii din Franta...
E mare tevatura in Romania, din cate vad, in jurul suprimarii taberelor tiganesti din Franta. Insa nicio privire jurnalistica româneasca nu e justa si obiectiva. Daca o fi vreuna, n-am citit-o...
Francezii sunt provocati azi de catre conationalii nostri "sa ne arate ei cum se rezolva problema tiganilor, na! descurcati-va, spalati-va cu ei pe cap, ca ne-ati condamnat pentru discriminare!". Nimeni nu spune in presa ca ei i-au "educat" de fapt pe ai lor. "Demonstratia" e facuta deja, demult.
Tiganii s-au asezat in Franta venind din India in secolele XIII-XIV, la fel cum s-au asezat si in Romania. Unii dintre ei s-au sedentarizat prin catolicizare; traiesc in sud, in zona Sainte-Marie-de-la-Mer. Isi duc traiul in comunitate, pastrandu-si inca o parte din traditii. Cred ca cei de la Gipsy King, mandolinarii aia cu bamboleoooo-bambole-aaaaa de pe acolo se trag.
Insa unii n-au vrut sa renunte la nomadism, si pace. In evul mediu calatoreau din oras in oras, prezentand spectacole de jonglerii, muzica sau circ medieval si vanzand marfuri ieftine. Se numesc, din cauza asta, "forains" sau "gens du voyage".
Sunt vreo 400 000 in Franta la ora actuala. Nu se mai deplaseaza in carute ci in masini (germane de preferinta) si au bine-mersi nationalitate franceza de vreo cateva secole. Au toate caracteristicile tiganilor nostri (mai o ciordeala, mai o fraiereala, unii muncesc, altii taie frunza la câini) mai putin imbracamintea pirandesca, cu fustoaie, lanturi si palarii negre pentru barbati. Insa nu mai cersesc demult ca n-au de ce. Si sunt spalati si curati, ca oricare cetatean onorabil:)
Spre deosebire de ai nostri guvernanti, statul francez le-a impus niste reguli foarte stricte, cum e titlul de calatorie. E un act care atesta ca sunt nomazi, n-au alta locuinta decat caravana in care traiesc, sunt itineranti etc. N-au voie sa se deplaseze dintr-un punct in altul fara titlul de calatorie, altfel e bai cu politia.
In afara de titlul de calatorie si de cardul de identitate (de nationalitate franceza, bineinteles), orice nomad/gens-du-voyage trebuie sa posede un livret de la prefectura. E un soi de viza.
Cei care lucreaza ca sezonieri in agricultura, sau ca vanzatori de covoare, tzoale si alte farafastâcuri n-au nicio problema in a obtine livretul. Se cheama "livret spécial travailleur". Platesc impozit pe venit, insa fenteaza fiscul la maximum, ca doar nu sunt prosti sa declare tot ce-au castigat. Fiscul verifica ce poate: cu cat a fost platit pe tarlaua cutare, cat a castigat ca menajera Henriette. Insa cu cat a vandut Basile covoarele... eh... cam greu de stiut. Deci, fraiereala cat incape, ca altfel cum sa-si cumpere sufletul lui mertane si caravane de o suta de mii de euro...
Cei care nu muncesc nicaieri si n-au venituri au alt livret, un "carnet de circulation". Ca autovehiculele. Politia trebuie sa-l vizeze o data la trei luni, ca sa fie valabil. Altfel, puscaria e gata.
Pensionarii si somerii nomazi trebuie sa se prezinte si ei o data pe an pentru viza, pe un livret retraité sau chômeur. Se presupune ca sunt deja controlati de catre casele de pensii sau somaj...
Bineinteles, nu se pot aseza cu caravanele oriunde, ci in arii special amenajate. O lege a fost data prin anii '70, prin care primariile cu peste 5000 de locuitori erau obligate sa construiasca perimetre speciale (cu bransare contorizata la reteaua de apa si electricitate), care sa primeasca tiganii eranti. In spatiile acestea amenajate, "aires pour les gens-du-voyage", tiganii francezi platesc ce consuma, au dreptul sa-si dea copiii la scoala din comuna, sa primeasca ajutoare sociale daca n-au bani, ca tot francezul obisnuit. In plus, nu platesc taxe de habitatie, nici impozitele pe locuinta, pentru ca o caravana nu e considerata o casa.
Deci, o groaza de avantaje.
Problema e ca nu toate primariile au amenajat spatiile respective, din cauze de buget. Drept pentru care, prin anii '80, tiganii francezi, ma rog, genshii-du-voyage, au inceput sa se aseze pe unde pot. Adica pe unde gaseau un racord la reteaua electrica si de canalizare...
Cine platea factura? Comuna, adica bietul contribuabil francez.
Cine platea pentru mizeria lasata pe terenul viran la plecare? Tot comuna.
Bineinteles, cui ii convine sa plateasca pentru altul? mai ales ca numarul furturilor din locuinte creste vertiginos, vorba aia: aceeasi etnie, aceleasi practici...
Ba cartelile erau si mai mari, francezii nu suporta inegalitatile: adica de ce "sedentarii" platesc impozite si taxe iar nomazii nu?
Asta era situatia tiganilor nomazi francezi la data intrarii României in Uniunea Europeana, 1 ianuarie 2007. E solutia pe care au gasit-o francezii, buna, rea, pentru tiganii proprii.
Pentru ei, nimic nu s-a schimbat. Statutul lor social e acelasi. Doar ca au aparut "verii" lor est- europeni, care s-au prins imediat cum functioneaza mecanismele... si s-au apucat sa le faca concurenta.
Nu le-a trebuit mult ca sa-si faca propriile tabere, sa fraiereasca tot ce misca, ba sa beneficieze si de scolarizare gratuita sau ajutoare sociale. Ba pe deasupra, tiganul român, cetatean european, nici macar nu e expulzabil, nici macar nu e obligat sa aiba livretele franceze sau titlul de calatorie... doar are pasaport UE! neloiala concurenta!:))
Practic, astazi e greu sa deosebesti de departe o tabara de tigani români de una locala, daca nu-i vezi si auzi vorbind. Numai ca tiganii nostri nu vand covoare si nici nu fac menaj sau munca sezoniera; stiu ei sa faca altfel profit...
Decat sa plateasca scolarizare si asistenta pentru tiganii români (bani, nu gluma!) costa mai ieftin sa-i trimiti inapoi in România cu 300 de euro de caciula. Asta e "misterul" expulzarilor de pâna acum, nu ca ar fi francezii generosi cu etnia. Ori fraieri. Pur si simplu se strecoara in jurul legilor cum pot, ca sa reduca la maxim cheltuielile...
Inutil sa mai spun ca tensiunile intre populatie si taberele nomade au crescut vertiginos; ca din ce in ce mai multe voci cer restrângerea dreptului de libera circulatie a etniei...
P. S. Am uitat sa precizez un fapt: ca sa-i deosebeasca, francezii ii numesc diferit, in functie de origine. Originea e foarte importanta in Franta, oricat ar parea de paradoxal. Dintotdeauna.
Pe scurt, tiganii nomazi francezi, aia localii adica, sunt "gens-du-voyage". Cei veniti din tarile germanofone ale vechiului Imperiu austro-ungar sunt "les manouches". Cei de origine hispanica, mai ales andaluza, sunt "les gitans". Ca Esmeralda lui Victor Hugo... "Les gitans" au, bineinteles, un trecut cu iz arab (egiptean sau magrebin), tinand cont de ocupatia araba in Spania.
Cei proveniti din Romania, Bulgaria si Balcani sunt "les Roms". Degeaba sarim noi in sus, ca din cauza guvernului român se cheama "rromi". Termenul e vechi de cateva secole, era utilizat dinainte, e o prescurtare de la "romanichels"...
Adrian Nastase (daca el o fi fost) n-a facut rau ca a insistat ca "rrom" sa se scrie cu dublu r, contrar a ceea ce se crede in Romania.
In fine, "les tziganes" sunt numiti cei proveniti din spatiul bizantin, mai ales din Grecia. Deci, "les romanichels" tin de Roma, de defunctul Imperiu Roman de Apus, iar "les tziganes" de sfera fostului Constantinopol. Azi, cei doi termeni si-au cam contopit sensurile, exprima cam tot aia...
Rona Hartner spune cu mândrie ca ea o "tzigane", sau "cingari" in limba ei...
Bineinteles, populatia franceza, mai ales cea neistruita, face amalgamuri la greu in varza de mai sus. Insa confuzia "Rrom-Român" e mult mai rara decat era acum 10 de ani, e un fapt cert.
Ce e nou e ca incep sa-i confunde pe ai lor, pe "gens du voyage" cu ai nostri, "les Roms". In incidentele de la Saint-Aignan erau tigani de-ai lor (francezi, gens-du-voyage), cei care au dat foc primariei si jandarmeriei... Nu face nimic, Sarkozy, aflat deja in campanie electorala pentru 2012, a promis desfiintarea tuturor ariilor ilegale. Adica ale spatiilor folosite abuziv, de toata etnia tiganeasca, indiferent ca e locala sau straina. Contribuabilul francez, fericit ca nu mai plateste pentru altii, ii va acorda sau nu, votul sau. Vom vedea...
Publicat de Karla
2 comentarii:
Documentat și abordat corect, fără părtinire.Ca un buletin de identitate.
Problema există.Și va dăinui multă vreme. Aici sau altundeva, ai noștri tineri și mai puțin tineri fac multe ravagii. Nimic de spus, la fel de multe fac și conaționalii noștri certați cu munca, cu educația și cu disciplina.
Imi doresc să prind deceniul care va incepe cu binele nostru, când nu vom mai fi o turmă de oi negre.
Asa este, de aceea am si cerut permisiunea sa il reproduc aici.
Trimiteți un comentariu